Chwalić Cię będę, Panie, całym sercem moim,
opowiem wszystkie cudowne Twe dzieła.
Cieszyć się będę i radować Tobą,
Psalm będę śpiewać na cześć Twego imienia, o Najwyższy.
(Ps 9,2–3)
Psalm 128 (127) /wg BT wyd. 4/
1 Pieśń stopni.
Szczęśliwy każdy, kto boi się Pana,
który chodzi Jego drogami!
2 Bo z pracy rąk swoich będziesz pożywał,
będziesz szczęśliwy i dobrze ci będzie.
3 Małżonka twoja jak płodny szczep winny
we wnętrzu twojego domu.
Synowie twoi jak sadzonki oliwki
dokoła twojego stołu.
4 Oto takie błogosławieństwo dla męża,
który boi się Pana.
5 Niechaj cię Pan błogosławi z Syjonu,
oglądaj pomyślność Jeruzalem
przez całe swe życie.
6 Oglądaj dzieci twoich synów.
Pokój nad Izraelem!
Szczęśliwy każdy, kto boi się Pana. Przez formę błogosławieństwa „szczęśliwy /mąż/” oraz tematykę szczęścia rodzinnego Psalm 128 kontynuuje poprzedzający go Psalm 127. Źródłem szczęścia jest Bóg, a obdarza On nim każdego, kto żyje w bojaźni Pańskiej i postępuje drogą Bożą. W następnych dwóch wersetach poprzez wybrane przykłady zostało przedstawione szczęście człowieka. W w.4 jeszcze raz znajdujemy tę obietnicę. Otwiera ona drugą część psalmu z następnymi obrazami pomyślności.
Z pracy rąk swoich będziesz pożywał. Szczęście człowieka zostało najpierw scharakteryzowane przez obietnicę pracy zapewniającej dostatnie życie. Nie zapowiada się sielanki, nie traktuje się pracy jako zła, którego trzeba się pozbyć, ale obiecuje się, że praca zapewni konieczne pożywienie dla pracującego i jego rodziny. Tak, jak było to na początku dzieła stworzenia (zob. Rdz 2,15). Szczęście życia rodzinnego zostało podkreślone przez dar płodności i liczne potomstwo, co uważane było za specjalne Boże błogosławieństwo (zob. Rdz 1,28a; Wj 23,26).
Oglądaj pomyślność Jeruzalem. Druga część psalmu przedstawia szczęście człowieka, jako owoc Bożego błogosławieństwa, którego Pan udziela w szczególny sposób swemu ludowi na Syjonie. Obietnica pomyślności Jeruzalem jest synonimem szczęśliwego życia ludu Izraela. Życzenie oglądania wnuków to życzenie długiego życia. Błogosławieństwo pokoju (szalom) dla Izraela oznacza nie tylko bezpieczeństwo i spokojne życie, lecz o wiele więcej – pełnię dobra i szczęścia królestwa Bożego.
Panie Boże, naucz nas chodzić Twoimi drogami, abyśmy mogli się cieszyć Twoim błogosławieństwem w naszych rodzinach, miastach i narodach. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.
o. Michał Baranowski OFMConv
O autorze
o. dr Michał Baranowski OFMConv (ur. 04.02.1964 r. w Lęborku) jest biblistą specjalizującym się w egzegezie Starego Testamentu. Bardzo leży mu na sercu, by Słowo Boże docierało do tych, którzy go pragną i potrzebują. Z tego powodu angażował się w pracę formacyjną z nauczycielami, nowicjuszami (jako mistrz nowicjatu), klerykami swego zakonu (przez wiele lat był wykładowcą i rektorem seminarium w Łodzi-Łagiewnikach) i studentami teologii (jest wykładowcą UKSW). Obecnie łączy pracę dydaktyczną z funkcją duszpasterza akademickiego w Poznaniu.
Jest osobą ujmującą autentyzmem swego życia, prostotą i bezpośredniością w kontaktach, subtelnością. Mądrze i spokojnie potrafi wiele wyjaśnić, powiedzieć o sprawach trudnych tak, że otwiera ich głębię, a nie straszy złożonością. Jest wielkim darem Opatrzności, że zechciał współpracować z BSB i dzielić się z nami swą wiedzą i głębokim przeżyciem Księgi Psalmów.
o. dr hab. Waldemar Linke CP, Wicekanclerz BSB
Poprzednie rozważania:
Komentarze S. M. Judyta Pudełko PDDM