Chwalić Cię będę, Panie, całym sercem moim,
opowiem wszystkie cudowne Twe dzieła.
Cieszyć się będę i radować Tobą,
Psalm będę śpiewać na cześć Twego imienia, o Najwyższy.
(Ps 9,2–3)
Psalm 121 (120) /wg BT wyd. 4/
1 Pieśń stopni.
Wznoszę swe oczy ku górom:
Skądże nadejdzie mi pomoc?
2 Pomoc mi przyjdzie od Pana,
co stworzył niebo i ziemię.
3 On nie pozwoli zachwiać się twej nodze
ani się zdrzemnie Ten, który cię strzeże.
4 Oto nie zdrzemnie się
ani nie zaśnie
Ten, który czuwa nad Izraelem.
5 Pan cię strzeże,
Pan twoim cieniem
przy twym boku prawym.
6 Za dnia nie porazi cię słońce
ni księżyc wśród nocy.
7 Pan cię uchroni od zła wszelkiego:
czuwa nad twoim życiem.
8 Pan będzie strzegł
twego wyjścia i przyjścia
teraz i po wszystkie czasy.
Wznoszę swe oczy ku górom: Skądże nadejdzie mi pomoc? Psalm 121 należy do zbioru „pieśni pielgrzymów” (zob. komentarz do Ps 120). W kontekście pytania o źródło możliwej pomocy, gest „wznoszenia oczu” staje się wymownym znakiem modlitwy błagalnej (por. J 17,1nn). Psalmista natychmiast odpowiada sobie, i wszystkim wraz z nim pielgrzymującym na górę Syjon, wskazując na Pana, Stwórcę nieba i ziemi. Ta odpowiedź, poparta obszernym opisem w następnych wersetach, to wyznanie ufności pokładanej w Bogu, który czuwa nad ludem Izraela.
Ten, który czuwa. Psalm przytacza kilka przykładów charakteryzujących Boże czuwanie nad człowiekiem. Bóg czuwa dniem i nocą, nigdy nie zdrzemnie się, a więc nie da się zaskoczyć wrogowi. Jest „cieniem”, albo – jak w innych psalmach czytamy – osłania „cieniem swych skrzydeł” (zob. Ps 17,8; 36,8), który chroni przed niebezpieczeństwem żaru słońca i daje ochłodę, ale też i daje ”pisklętom” ochronę przed atakiem drapieżników. Zwrot, iż Bóg jest „przy boku prawym”, może albo oznaczać „od południowej strony” dając cień, albo, że jest blisko ku obronie, bowiem na polu walki stojący z prawej strony zabezpieczał sąsiadowi ten bardziej narażony, nieosłonięty tarczą, bok ciała, w sądzie zaś po prawej stronie oskarżonego stawał obrońca.
Pan cię uchroni od zła wszelkiego. Oprócz tego ogólnego zapewnienia o obronie przed każdym złem, w psalmie znajduje się jeszcze kilka innych określeń tego typu. Pan nie pozwoli się potknąć naszym nogom – gdy pomyślimy o „drodze” jako symbolu ludzkiego życia i postępowania, to zapewnienie staje się o wiele bardziej uniwersalne. Bóg zapewni ochronę w ciągu dnia, przed żarem słońca, jak też i w nocy – przed zgubnym wpływem księżyca (np. lunatyzm). W szerszym znaczeniu to zapewnienie obejmuje wszelkie dzienne i nocne zagrożenia ludzkiego życia. Podobnie rozumiemy zwrot, iż Pan będzie strzegł „wyjścia i przyjścia”, czyli całej działalności człowieka podejmowanej poza domem, jako miejscem spoczynku. A określenie „teraz i po wszelkie czasy” wskazuje na zakres Bożej opieki obejmujący całą doczesną historię człowieka i narodów.
Boże Ojcze, w chwilach zagrożenia i lęku o życie, niech słowa tego psalmu napełnią nas ufnością w Twoją opiekę nad nami. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa. Amen.
o. Michał Baranowski OFMConv
O autorze
o. dr Michał Baranowski OFMConv (ur. 04.02.1964 r. w Lęborku) jest biblistą specjalizującym się w egzegezie Starego Testamentu. Bardzo leży mu na sercu, by Słowo Boże docierało do tych, którzy go pragną i potrzebują. Z tego powodu angażował się w pracę formacyjną z nauczycielami, nowicjuszami (jako mistrz nowicjatu), klerykami swego zakonu (przez wiele lat był wykładowcą i rektorem seminarium w Łodzi-Łagiewnikach) i studentami teologii (jest wykładowcą UKSW). Obecnie łączy pracę dydaktyczną z funkcją duszpasterza akademickiego w Poznaniu.
Jest osobą ujmującą autentyzmem swego życia, prostotą i bezpośredniością w kontaktach, subtelnością. Mądrze i spokojnie potrafi wiele wyjaśnić, powiedzieć o sprawach trudnych tak, że otwiera ich głębię, a nie straszy złożonością. Jest wielkim darem Opatrzności, że zechciał współpracować z BSB i dzielić się z nami swą wiedzą i głębokim przeżyciem Księgi Psalmów.
o. dr hab. Waldemar Linke CP, Wicekanclerz BSB
Poprzednie rozważania:
Komentarze S. M. Judyta Pudełko PDDM