Chwalić Cię będę, Panie, całym sercem moim,
opowiem wszystkie cudowne Twe dzieła.
Cieszyć się będę i radować Tobą,
Psalm będę śpiewać na cześć Twego imienia, o Najwyższy.
(Ps 9,2–3)
Psalm 110 (109) /wg BT wyd. 4/
1 Dawidowy. Psalm.
Wyrocznia Boga dla Pana mego:
«Siądź po mojej prawicy,
aż Twych wrogów położę
jako podnóżek pod Twoje stopy».
2 Twoje potężne berło
niech Pan rozciągnie z Syjonu:
«Panuj wśród swych nieprzyjaciół!
3 Przy Tobie panowanie
w dniu Twej potęgi,
w świętych szatach [będziesz].
Z łona jutrzenki
jak rosę Cię zrodziłem».
4 Pan przysiągł
i żal Mu nie będzie:
«Tyś Kapłanem na wieki
na wzór Melchizedeka».
5 Pan po Twojej prawicy
zetrze królów w dniu swego gniewu.
6 Będzie sądził narody,
wzniesie stosy trupów,
zetrze głowy
jak ziemia szeroka.
7 Po drodze będzie pił ze strumienia,
dlatego głowę podniesie.
Psalm 109 jest modlitwą za władcę Izraela, panującego w Jerozolimie. Możliwe, że dedykowaną w dniu jego intronizacji, czyli objęcia władzy, albo – ze względu na temat wrogów i walki – w sytuacji zagrożenia kraju od nieprzyjaciół (zob. Ps 20). Ze względu na szczególną relację króla z Bogiem, zwycięstwo nad królami ziemi i przypisany – jedynie tutaj – izraelskiemu królowi urząd kapłański, ten psalm, podobnie jak Ps 2, zaliczany jest do psalmów mesjańskich o wyjątkowym znaczeniu. Wspólnota Kościoła modli się nim podczas każdych niedzielnych Nieszporów.
Wyrocznia Boga dla Pana mego. Psalmista powołuje się na słowo prorockiego objawienia i modli się o spełnienie obietnicy, która zapewnia władcę, że Pan pokona jego nieprzyjaciół i zapewni mu panowanie nad królami i narodami. Wyrocznia – w nie do końca dla nas zrozumiałych określeniach i obrazach – zapowiada wspaniałość rządów tego króla oraz zapowiada, że będzie on kapłanem, jak ów znany z czasów Abrahama władca Jerozolimy, Melchizedek (zob. Rdz 14,18nn). Spełnienie tej zapowiedzi w Chrystusie Panu wyjaśnia ludowi Izraela i nam autor Listu do Hebrajczyków: „Wiadomo przecież, że nasz Pan wyszedł z pokolenia Judy, a Mojżesz nic nie wspomniał o kapłanach z tego pokolenia. (…) Takiego bowiem potrzeba nam było arcykapłana: świętego, niewinnego, nieskalanego, oddzielonego od grzeszników, wywyższonego ponad niebiosa, takiego, który nie jest obowiązany, jak inni arcykapłani do składania codziennej ofiary najpierw za swoje grzechy, a potem za grzechy ludu. To bowiem uczynił raz na zawsze, ofiarując samego siebie” (Hbr 7,14.26n).
Wzniesie stosy trupów, zetrze głowy. Ten werset psalmu, zawierający obraz ogromnego zniszczenia, można w modlitwie opuścić, jak czyni to też Liturgia Godzin. Przypomina on jednak, że zanim dokona się ostateczne zwycięstwo naszego Króla, Jego anielskie zastępy i Kościół czeka walka z potęgami zła.
Panie Jezu, Ty jesteś oczekiwanym królem sprawiedliwości i pokoju, którego panowanie nie będzie miało końca. Tobie cześć i chwała na wieki wieków. Amen.
Michał Baranowski OFMConv
O autorze
o. dr Michał Baranowski OFMConv (ur. 04.02.1964 r. w Lęborku) jest biblistą specjalizującym się w egzegezie Starego Testamentu. Bardzo leży mu na sercu, by Słowo Boże docierało do tych, którzy go pragną i potrzebują. Z tego powodu angażował się w pracę formacyjną z nauczycielami, nowicjuszami (jako mistrz nowicjatu), klerykami swego zakonu (przez wiele lat był wykładowcą i rektorem seminarium w Łodzi-Łagiewnikach) i studentami teologii (jest wykładowcą UKSW). Obecnie łączy pracę dydaktyczną z funkcją duszpasterza akademickiego w Poznaniu.
Jest osobą ujmującą autentyzmem swego życia, prostotą i bezpośredniością w kontaktach, subtelnością. Mądrze i spokojnie potrafi wiele wyjaśnić, powiedzieć o sprawach trudnych tak, że otwiera ich głębię, a nie straszy złożonością. Jest wielkim darem Opatrzności, że zechciał współpracować z BSB i dzielić się z nami swą wiedzą i głębokim przeżyciem Księgi Psalmów.
o. dr hab. Waldemar Linke CP, Wicekanclerz BSB
Poprzednie rozważania:
Komentarze S. M. Judyta Pudełko PDDM