IV Niedziela Wielkanocna (rok A) – komentarz o. Waldemara Linke CP

Dzisiejsza Liturgia Słowa

14 maja 2025 r., Środa
Święto św. Macieja, apostoła
Kolor szat: czerwony
Rok C, I
IV Tydzień Wielkanocny

1. czytanie: Dz 1, 15-17. 20-26 Wybór Macieja na Apostoła

Psalm: Ps 113 (112), 1-2. 3-4. 5-6. 7-8 (R.: por. 8) Wśród książąt ludu Pan Bóg go posadził Albo: Alleluja

Aklamacja: Por. J 15, 16

Ewangelia: J 15, 9-17 Nie wy Mnie wybraliście, ale Ja was wybrałem

1. czytanie

Dz 1, 15-17. 20-26 Wybór Macieja na Apostoła

W owym czasie Piotr, powstawszy w obecności braci, a zebrało się razem około stu dwudziestu osób, tak przemówił: «Bracia, musiało wypełnić się słowo Pisma, które Duch Święty zapowiedział przez usta Dawida o Judaszu. On to wskazał drogę tym, którzy pojmali Jezusa, bo on zaliczał się do nas i miał udział w naszym posługiwaniu. Napisano bowiem w Księdze Psalmów: „Niech opustoszeje dom jego i niech nikt w nim nie mieszka! A urząd jego niech inny obejmie”. Trzeba więc, aby jeden z tych, którzy towarzyszyli nam przez cały czas, kiedy Pan Jezus przebywał z nami, począwszy od chrztu Janowego aż do dnia, w którym został wzięty od nas do nieba, stał się razem z nami świadkiem Jego zmartwychwstania».
Postawiono dwóch: Józefa, zwanego Barsabą, z przydomkiem Justus, i Macieja. I taką odmówili modlitwę: «Ty, Panie, znasz serca wszystkich, wskaż z tych dwóch jednego, którego sobie wybrałeś, by zajął miejsce w tym posługiwaniu i w apostolstwie, któremu sprzeniewierzył się Judasz, aby pójść swoją drogą». I dali im losy, a los padł na Macieja. I został dołączony do jedenastu Apostołów.

Oto Słowo Boże

Psalm

Ps 113 (112), 1-2. 3-4. 5-6. 7-8 (R.: por. 8)

Wśród książąt ludu Pan Bóg go posadził Albo: Alleluja

Chwalcie, słudzy Pańscy, *
chwalcie imię Pana.
Niech imię Pana będzie błogosławione *
teraz i na wieki.

Wśród książąt ludu Pan Bóg go posadził Albo: Alleluja

Od wschodu aż do zachodu słońca *
niech będzie pochwalone imię Pana.
Pan jest wywyższony ponad wszystkie ludy, *
ponad niebiosa sięga Jego chwała.

Wśród książąt ludu Pan Bóg go posadził Albo: Alleluja

Kto jest jak nasz Pan Bóg, *
który mieszka w górze
i w dół spogląda *
na niebo i na ziemię?

Wśród książąt ludu Pan Bóg go posadził Albo: Alleluja

Podnosi z prochu nędzarza *
i dźwiga z gnoju ubogiego,
by go posadzić wśród książąt, *
wśród książąt swojego ludu.

Wśród książąt ludu Pan Bóg go posadził Albo: Alleluja

Aklamacja

Por. J 15, 16

Alleluja, alleluja, alleluja

Nie wy Mnie wybraliście, ale Ja was wybrałem,
abyście szli i owoc przynosili.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

J 15, 9-17 Nie wy Mnie wybraliście, ale Ja was wybrałem

Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Jak Mnie umiłował Ojciec, tak i Ja was umiłowałem. Trwajcie w miłości mojej! Jeśli będziecie zachowywać moje przykazania, będziecie trwać w miłości mojej, tak jak Ja zachowałem przykazania Ojca mego i trwam w Jego miłości.
To wam powiedziałem, aby radość moja w was była i aby radość wasza była pełna.
To jest moje przykazanie, abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem. Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich.
Wy jesteście przyjaciółmi moimi, jeżeli czynicie to, co wam przykazuję. Już was nie nazywam sługami, bo sługa nie wie, co czyni jego pan, ale nazwałem was przyjaciółmi, albowiem oznajmiłem wam wszystko, co usłyszałem od Ojca mego.
Nie wy Mnie wybraliście, ale Ja was wybrałem i przeznaczyłem was na to, abyście szli i owoc przynosili, i by owoc wasz trwał - aby Ojciec dał wam wszystko, o cokolwiek Go poprosicie w imię moje. To wam przykazuję, abyście się wzajemnie miłowali».

Oto słowo Pańskie

Pielgrzymka do Ziemi Świętej

Rozważania do liturgii:
• Krzysztof Wons SDS/Salwator
• Ks. Łukasz Sakowski
• Ks. Wojciech Węgrzyniak
• DrogaDoJezusa.com
• O. Michał Legan OSPPE
• "Żyć Ewangelią" (wyd. Pomoc)
• Ks. Mariusz Słupczyński

Kontakt: liturgia (at) niedziela.pl

IV Niedziela Wielkanocna (rok A)

„Jestem Bramą, kto by wszedł przeze Mnie, będzie zbawiony”

 

I czytanie Dz2,14a.36-41

W swym przemówieniu Piotr zwraca się nie tylko do Żydów z Jerozolimy, ale do całego domu Izraela, który jest rozproszony po całym świecie. Im wszystkim mówi, że nie rozpoznali Tego, którego „uczynił Bóg i Panem, i Mesjaszem”. Im wszystkim też przypomina o obietnicy dla nich i dla ich dzieci, która nie straciła aktualności. Odrzucenie Jezusa nie stało się zerwaniem przymierza, ponieważ Bóg jest wierny swym obietnicom. Bóg przebacza swemu ludowi, ale jego członkowie muszą podjąć decyzję, która pozwoli im zachować status wspólnoty wyłączonej dla Boga, konsekrowanej jako Jego własność. „Przewrotne pokolenie” to ci, którzy „zgrzeszyli przeciw Niemu, tak zbrukani, że nie są już Jego dziećmi, lecz pokoleniem przewrotnym i zepsutym” (Pwt 32,5). Piotr przypomina swym rodakom i współwyznawcom, że wspólnota wiary nie może przestać się nawracać, jeśli nie chce stracić swej prawdziwej tożsamości.

 

Psalm responsoryjny Ps 23,1-2ab.2c-3.4.5.6

Ps 23 pokazuje piknikowo-sielankową scenerię: oto szczęśliwa owieczka prowadzona jest przez groźny nieraz, ale utrzymywany na bezpieczny dystans, świat, który czasem jest zieloną łąką ożywianą przez niewysychający, ożywczy strumień, a czasem mroczną doliną. Ale kresem tej wędrówki jest dom Pana, gdzie owca ta mogła wejść tylko jako zwierzę ofiarne. Ogromne zaufanie do Pasterza, jakie wyraża ten psalm, niesie ze sobą gotowość do ofiarowania Mu siebie. To właśnie jest warunek i dowód pełnego, bezinteresownego zaufania.

 

II czytanie 1 P 2,20b-25

W chwili cierpienia, odrzucenia, doświadczenia krzywdy i niesprawiedliwości nie szukamy dobrego przykładu, jak znieść tę sytuację, ale raczej i w pierwszym rzędzie – środków zaradczych, które by nas uwolniły od nieznośnego brzemienia. Proponowany nam model Chrystusa jest ukazany jako cierpiący sługa Jahwe (1 P 2,22=Iz 53,9). Jego rezygnacja z przemocy nawet w zakresie obrony własnej to nie tylko wybór strategii (jak non-violence u Gandhiego), ale warunek wykonania przez Niego planu zbawienia, który przygotował Bóg. Wybieramy pomiędzy sytuacją błądzących owiec (1 P 2,25=Iz 53,6) a sytuacją Tego, który uzdrowi je przez swe rany (1 P 2,24=Iz 53,4). W ten sposób owce mogą się upodobnić do Pasterza.

 

Ewangelia J 10,1-10

Nie można być jednocześnie pasterzem i elementem zagrody, np. jej bramą. Jeśli przyjmiemy zaproponowany przez Jezusa model, to znaczy, że jest On dla swych owiec wszystkim, ochrania je na każdy sposób. Ale niczego nie czyni wbrew nim, czeka, aż rozpoznają Jego głos, pójdą za nim z własnej woli, zobaczą czyhające niebezpieczeństwa. Mocno osadzony w tradycji biblijnej obraz Boga jako pasterza (por. Ez 34,11-16; por. Jr 23,3-4) oraz nowatorski – przedstawiający Go jako bramę są metaforami tej troski, jaką Jezus okazuje wobec swych uczniów. Jednym z przejawów tej troski jest lekcja, jak rozpoznawać rabusia i złodzieja. By owce mogły wybrać pasterza, muszą wiedzieć, kto nim jest. Jezus ich nie straszy, by w ten sposób przywiązać je do siebie, ale uświadamia je, by umiały poznać swe zbawienie i swego Zbawiciela. Kocha swe owce i pragnie, aby one przychodziły do Niego z miłości, a nie ze strachu.

Waldemar Linke CP