Po zarysie historycznym i źródłach archeologii przyszedł czas na kwestie dotyczące szeroko pojętej chronologii. Warto zatem przyjrzeć się najpierw okresom archeologicznym, jak też możliwościom związanym z datowaniem, ponieważ te kolejne warstwy, architektura, ceramika czy odłamki kości, o których wspominał Silberman, są ściśle związane z czasem…
Okresy archeologiczne w Palestynie
Poruszając zagadnienie archeologii biblijnej, poruszamy się głównie, choć jak wiadomo – to nie jest jedyny kraj biblijny, po terenie Palestyny, dlatego przedstawiona poniżej chronologia dotyczyć będzie tego właśnie obszaru. Podkreślić także należy, że choć uczeni zasadniczo są zgodni co do nazw i kolejności poszczególnych epok, to jednak czas, jaki obejmują, pozostaje niejednokrotnie kwestią sporną, dlatego w literaturze możemy znaleźć odmienną od poniższej chronologię. Na potrzeby tego opracowania posłużymy się tylko jednym wybranym przykładem[1].
PREHISTORIA
A. Paleolit | do 14000 r. przed Chr. |
B. Mezolit | 14000-8000 r. przed Chr. |
C. Neolit | 8000-4000 r. przed Chr. |
D. Chalkolit | 4000-3100 r. przed Chr. |
STAROŻYTNOŚĆ
A. Epoka brązu | 1. wczesny (3100-2200) | I. 3100-2900
II. 2900-2650 III. 2650-2350 IV. 2350-2200 |
2. środkowy (2200-1550) | I. 2200-2000
II. 2000-1750 III. 1750-1550 |
|
3. późny (1550-1200) | I. 1550-1400
II. 1400-1300 III. 1300-1200 |
|
B. Epoka żelaza | I okres | 1200-1000 |
II okres A | 1000-900 | |
II okres B | 900-800 | |
II okres C | 800-597 | |
III okres A – babiloński | 597-450 | |
III okres B – perski | 450-330 |
CZASY KLASYCZNE
A. Okres hellenistyczny | 332-63 |
B. Okres rzymski | 63 r. przed Chr.-324 po Chr. |
C. Okres bizantyjski | 324-640 |
OKRES MUZUŁMAŃSKO-ŚREDNIOWIECZNY
A. Okres wczesnomuzułmański (kalifów) | 640-1099 |
B. Okres wypraw krzyżowych | 1099-1260 |
C. Okres Mameluków | 1260-1517 |
D. Okres ottomański | 1517-1918 |
Do tej chronologii włączyć można także okres współczesny, którego składowymi będą: mandat brytyjski (1918-1948) i powstanie państwa Erec Israel w 1948 r.
Metody datowania[2]
Istnieje wiele metod i sposobów datowania znalezisk archeologicznych. Niektóre z nich mają charakter bezwzględny – tak jest w przypadku monet czy przedmiotów podpisanych (na różne sposoby), większość posiada jednak charakter względny, tzn. można tu tylko ustalić wzajemne starszeństwo poszczególnych znalezisk. Klasycznymi sposobami są metody: stratygraficzna, ceramiczna i radiowęglowa.
Metoda stratygraficzna
Stratygrafia jest nauką badającą poszczególne warstwy wykopalisk i określającą czas ich powstania. Jak widać to w powyższych okresach archeologicznych, wyróżniamy trzy zasadnicze epoki działalności ludzkiej: kamień, brąz i żelazo. Jednak pamiętać musimy, że próbując określić czas pochodzenia jakiegoś znaleziska nie zawsze będzie to takie jednoznaczne. Dany przedmiot może być wykonany z innego materiału i mieć inny wygląd, niż charakterystyczne przedmioty konkretnego okresu. Dlatego ważne jest z jednej strony studium porównawcze w stosunku do innych kultur, jak też kontekst znaleziska, czyli głównie to, w jakiej warstwie zostało ono znalezione. W metodzie stratygraficznej chodzi więc o to, aby zdejmować warstwę po warstwie, a nie przekopać się od razu do najgłębszych części. Wszystko bowiem, co znajduje się w płytszych warstwach, będzie młodsze w stosunku do tego, co znajduje się głębiej. Poszczególne warstwy wskazują też na różne wydarzenia, które miały tam miejsce, np. bardzo ciemne, czarne wręcz warstwy, to niemal zawsze warstwy spalenizny, które wskazują na pożar. Stratygrafia to względny sposób datacji, który może stać się bezwzględnym, jeśli w jakiejś warstwie znajdziemy przedmiot, którego datowanie jest znane i jednoznaczne, czyli np. monetę, ponieważ dzięki legendzie i wizerunkowi władcy można ją dokładnie wydatować. Tu jednak stratygrafia działa podobnie – wszystko, co znajduje się nad tym przedmiotem, będzie od niego młodsze, natomiast to, co poniżej – będzie starsze.

Metoda ceramiczna
Do datowania nadają się szczególnie te elementy naczynia, które są dla niego najbardziej charakterystyczne. W różnych okresach różnie kształtowano wylewy, imadła (czyli uchwyty) czy też stopy naczyń, dlatego też one najwięcej wnoszą w naszą problematykę. Często też w tych miejscach możemy znaleźć „podpis” rzemieślnika lub stempel, co dodatkowo ułatwia sprawę datacji.

Ważny jest także materiał, z którego naczynie powstało i jego ornamentyka. W Palestynie o ceramice można mówić już od VIII tysiąclecia przed Chr., natomiast na szeroką skalę rozprzestrzeniła się tam dopiero w IV tysiącleciu. Trwałość ceramiki zależy od stopnia jej wypalenia. W Palestynie trudno było rozgrzać piec do odpowiedniej temperatury i na wystarczająco długi czas ze względu na brak opału, zwłaszcza drewna. Dlatego też pozostałości ceramiczne, które tam znajdujemy, posiadają wewnątrz ciemne pasy świadczące o niskiej temperaturze wypału, jak również o tym, że naczynie nie zostało wypalone do końca.
Trzeba jednak podchodzić do tej metody ostrożnie, gdyż różne części kraju, nie tylko w przypadku Palestyny, podlegały w różnych okresach różnym wpływom i czasem przyspieszały one swój rozwój w stosunku do pozostałej części kraju. I tak np. naczynia z południa Palestyny będą bardziej prymitywne od tych z północy, która znajdowała się pod wpływami fenickimi. Stąd różnica w datowaniu między jednymi i drugimi może wynosić nawet 100 lat, choć tak naprawdę pochodzą z tego samego czasu.

Metoda radiowęglowa
Do 1948 r. w archeologii czy geologii posługiwano się uranem, którego okres połowicznego rozpadu trwa ok. 10 tys. do 100 tys. lat, czyli bardzo długo. Metoda ta sprawdzała się więc tylko w przypadkach mierzenia okresów bardzo odległych, w odniesieniu do czasów biblijnych i bliższych nie można było jej stosować. W 1948 r. prof. J. Libby z Chicago wykorzystał promieniotwórczy węgiel C14 do zbadania wielu znalezisk. W jego przypadku czas połowicznego rozpadu wynosi ok. 5700 lat, więc nadaje się znacznie bardziej, niż uran. Odtąd w archeologii stosuje się właśnie C14. Ale i tu istnieje niebezpieczeństwo błędu, ponieważ z niektórych substancji atomy C14 dość łatwo się wypłukują. Z drugiej strony, kontakt danego materiału z żywym organizmem może uzupełnić ilość węgla. Ponadto promieniowanie kosmiczne czy też inne źródła promieniowania mogą również wpłynąć na błędne obliczenia.
To bardzo króciutkie wprowadzenie do archeologii, w tym także biblijnej, pomoże nam nieco łatwiej wniknąć w myśl archeologów odkrywających i badających poszczególne stanowiska, które my także stopniowo będziemy odwiedzać i odkrywać na nowo.
[1] Za: S. Stasiak, Archeologia Palestyny, w: Geografia i archeologia biblijna w zarysie (Archeolog czyta Biblię), Wrocław 2011, s. 83-87.
[2] Za: Tamże, s. 75-82; S. Gądecki, Archeologia biblijna, t. I, Gniezno 1994, s. 54-65.